YouSee hjælp

Tjek dit kabel for fejl

  1. Fjern ekstra udstyr

    Hvis du har tilsluttet ekstra udstyr som fx en switcher eller en forlænger, så skal du frakoble dit netværkskabel fra udstyret og i stedet forbinde kablet direkte fra router til computer.

  1. Genstart router

    Det er altid en god idé at genstarte routeren, inden du går videre.

    Sluk for routeren på strømknappen. Vent 30 sekunder, inden du tænder igen.

    OBS. Hvis du har genstartet routeren inden for den seneste time, kan du springe dette trin over.

  1. Tjek dit kabel for skader

    Tjek dit kabel for fysiske skader og sørg for, at kablet ikke sidder i klemme under fx et tungt møbel - det kan nemlig gå ud over signalkvaliteten.

  1. Tjek, om dit kabel er den rette kategori

    Det er vigtigt, at dit netværkskabel er kategori 5e eller derover. Ellers kan det gå ud over hastigheden. Normalt finder du denne information skrevet på selve kablet som "CAT 5e".

  1. Tjek længden på dit kabel

    Dit kabel må ikke være for langt. Alt over 10 meter kan påvirke stabiliteten af forbindelsen og dermed også hastigheden.

  1. Tjek din hastighed på 5 GHz wi-fi

    Hvis du stadig ikke har løst problemet, så skal du nu prøve at teste hastigheden på dit trådløse netværk. Det kan nemlig være en indikator på, hvor problemet ligger. Du skal måle hastigheden på dit 5 GHz-netværk med fuldt wi-fi signal. Dit 5 GHz-netværk kan du normalt kende på, at den har "5 GHz" sidst i navnet på netværket. Fx: xxxxx-xxxxxx5GHz.

    Tjek, om forbindelsen er blevet bedre af, at du testede på wi-fi, og gå herefter videre til næste trin.

  1. Prøv at nulstille routeren

    Hvis du måler dårlig hastighed på både wi-fi og kabel, så kan der være et problem med enten routeren eller signalet.

    For at sikre os, at udstyret ikke er skyld i problemet, så skal du prøve at nulstille din router.

    Du nulstiller ved at trykke en spids genstand, fx en kuglepen, ind i det lille hul på bagsiden af routeren. Routeren skal være tændt imens. Du skal holde knappen inde, indtil at lamperne begynder at blinke.

    OBS: Der kan gå op til 30 minutter, før forbindelsen er tilbage, når du nulstiller.

  1. Driller forbindelsen stadig, selvom du har fulgt alle anbefalingerne?

    Så synes vi, du skal tage kontakt til os - så kan vi sammen kigge på, hvordan vi får løst problemet.

    Kontakt YouSee



Har du besøgt YouSee Forum?

Her kan du søge hjælp og spørge andre brugere til råds.

YouSee Forum

Hvad synes du om denne side?


Har du brug for yderligere hjælp?