YouSee hjælp

Fupopkald - undgå at blive snydt

Når du er kunde hos os, skærmer vi dig mod de fleste fupopkald. Vi har nemlig udviklet et digitalt filter, der blokerer cirka 80% af fupopkald, der kommer fra udlandet. Men du skal stadig være opmærksom:

  • Ring ikke tilbage til et udenlandsk nummer, hvis ikke du kender det.
    Du kan anmelde nummeret til os her. Så undersøger vi det – og spærrer for det, hvis det er nødvendigt.

  • Hvis du er i tvivl om, hvem du taler med, skal du ikke give dem dine oplysninger.

  • Der er svindlere, der ringer og udgiver sig for at være os.
    Vi beder aldrig om MitID, kreditkortoplysninger eller adgangskoder. Men du skal oplyse dit CPR-nummer, hvis du ringer til os eller bestiller et opkald. Det skal du, fordi vi vil være sikre på, at det er dig, vi taler med.


Her kan du læse om de mest almindelige typer fupopkald

Du bliver ringet op af et udenlandsk nummer – og der bliver lagt på igen. Hvis du ringer tilbage, bliver du forbundet til en telefonsvarer i udlandet med en meget høj minuttakst.

Spoofing er, når udenlandske svindlere gemmer sig bag et dansk telefonnummer. Når du besvarer opkaldet, får du en svindler i røret, som forsøger at franarre dig personlige oplysninger. Det kan fx være kreditkortoplysninger, adgangskoder eller dit CPR-nummer.

Bliver dit nummer brugt til spoofing?
Vi kan desværre ikke spærre dit nummer, for så kan du ikke selv bruge det. Vores bedste råd er at vente 1-2 uger. Så vil svindlerne typisk begynde at bruge et andet nummer.


Hjalp denne side dig?

Har du brug for yderligere hjælp?